Bratislavská MHD viac dezinformuje, než informuje

Autor: Teodor Pasternák | 26.3.2013 o 19:40 | (upravené 27.3.2013 o 9:14) Karma článku: 8,52 | Prečítané:  636x

Približne raz za rok si urobím taký vlastný súkromný test či skúšku, či by sa mi oplatilo opäť si začať kupovať električenku a prejsť z môjho pohodlného a klimatizovaného auta do nevyspytateľných vozidiel bratislavskej mestskej hromadnej dopravy. Neberiem pri tom do úvahy cenu, ale kvalitu cestovania resp. služby. Nie je to komplexná analýza, ale akési moje dojmy z jednej - dvoch trás, ktoré absolvujem. Spravidla som sklamaný. Nebolo to inak ani včera. Abnormality v linkovaní (dva trolejbusy medzi číslami liniek autobusov), nevysvetlené poznámky v cestovných poriadkoch a vôbec grafický vizuál cestovných poriadkov, z ktorých ani nie je zrejmé, či ide o autobus, trolejbus alebo električku, ma vyburcovali k založeniu blogu a napísaniu tohoto môjho prvého príspevku.

Tento cestovný poriadok je stiahnutý zo stránky DPB. No bez vysvetlenia, čo značí 100 a 101 a bez upresnenia, o aký dopravný prostriedok ide, sú aj reálne grafikony umiestnené na zastávkach.Tento cestovný poriadok je stiahnutý zo stránky DPB. No bez vysvetlenia, čo značí 100 a 101 a bez upresnenia, o aký dopravný prostriedok ide, sú aj reálne grafikony umiestnené na zastávkach.DPB, a. s. a imhd.sk; ilustračné foto: © Teodor PASTERNÁK 2012

Denne jazdím autom, ale včera som po dlhšom čase komplexne využil služby bratislavskej mestskej hromadnej dopravy (MHD). Vďaka tomu, že som cestoval z Pionierskej na zastávku Šafranová pri amfiteátri, mal som možno odviezť sa električkou, trolejbusom i autobusom. Nemôžem povedať zlého slova na kvalitu interiérov vozidiel, ani na spôsob jazdy, a zrejme ani na dochvíľnosť. Vo všetkých som sa cítil príjemne a dokonca som sedel. No Dopravný podnik Bratislava (DPB) svoju absolútnu neschopnosť mi predsa len ukázal svojím katastrofálnym (dez)informačným systémom. Trasu som si najprv našiel na internete. Paradoxne - DPB má na svojich oficiálnych internetových stránkach iba schematické diagramy (väčšinou až príliš schematické - také, aké používali už pred 30 rokmi - a na ne sa im dokonca ani všetky zastávky nezmestili!), no chýbajú on-line mapy zastávok vložené do reálnej mapy, aby človek vedel, kde má vystúpiť, keď sa chystá na miesto, kam nechodieva často. Preto som musel použiť mapy na Google Maps, kde sú zastávky aj MHD bez problémov verejne dostupné. Nechápem, prečo ich DPB nemôže zakomponovať aj do vlastných stránok! Po nájdení najbližšej zastávky som si vyhľadal konkrétne spojenia, ale opäť som nepoužil oficiálny portál DPB, lebo je nepresný: napríklad uvádza, že na zastávke „Vozovňa Hroboňova" treba 2 minúty na peší presun k zastávku „Vozovňa Hroboňova", hoci v skutočnosti ide o jednu a tú istú zastávku - čiže sa len vystúpi a hneď nastúpi! Cez portál http://cp.atlas.sk som získal presné spojenie. Pri každej zastávke bola poznámka „100" alebo „101", no vysvetlenie jej významu chýbalo. Nebolo ani na oficiálnych zastávkových cestovných poriadkoch! Až na jednom z neprehľadného množstva plagátov, letákov, pravidiel, cenníkov a schém pod sklom som zistil, že takto sú označované pásma systému Bratislavskej integrovanej dopravy (BID). Prečo to však nemôže byť napísané medzi vysvetlivkami priamo na cestovných poriadkoch?! Miesta je tam dosť. Grafikony bolo vytlačené - tuším - 13. marca, a keďže BID mal fungovať od 1. marca, nebol dôvod krátke vysvetlenie, že ide o tarifné pásmo BID, do poznámok nezakomponovať.

Z električky 5 som na spoj č. 64 prestupoval na zastávke „Račianske mýto". Bol som presvedčený, že je to autobus. Pamätal som si, že všetky trolejbusy majú trojciferné číslo začínajúce dvojkou. Preto som prichádzajúci trolejbus ignoroval. Pri klaxóne „Nevystupovať!" som letmo skontroloval číslo. Až vtedy som s hrôzou zistil, že 64-ka je... tento trolejbus! Rýchlo som dobehol k dverám a stlačil tlačidlo ich otvárania. Vodič mi otvoril, hoci všetky ostatné už zavrel a chystal sa odísť. Za to mu veľmi pekne ďakujem (bolo to 25.3. o 18:36)! Na zastávke „Vozovňa Hroboňova", kde som prestupoval na autobus č. 41, som sa pozrel na cestovné poriadky, či to nebolo záložné vozidlo namiesto autobusu. Nebolo. Spoj číslo 64 je skutočne trolejbus. Keďže linky 63 aj 65 sú autobusy, chýba tomu akákoľvek logika! Rovnako je medzi autobusmi 32 a 34 osamotený aj trolejbus číslo 33! Na žiadnom zastávkovom cestovnom poriadku nebolo napísané ani nakreslené, či ide o autobus, trolejbus alebo električku! Kto nepozná bratislavský „systém" MHD, nezistí, aké vozidlo má čakať. O turistoch to platí dvojnásobne. Sú to skôr dezinformácie, než informácie, chýbajúca koncepcia a arogancia DPB voči jeho zákazníkom - cestujúcim. Možno tí, čo s MHD jazdia denne, už rezignovali. Môj test služieb DPB, ktorému ich podrobujem raz za rok, ma zas presvedčil, že naďalej budem používať vlastné auto, než by som sa mal vydať napospas kocúrkovským móresom tohoto dopravcu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Jar predsedu Fica. Objavil protislovenskú prostitúciu (Schutzov týždeň)

Putinovi hrajú všetky karty. Trump, Fillon a teraz dohoda OPEC o zmrazenej ťažbe. Ešteže toho Kariakina zrušil Carlsen.

EKONOMIKA

Švédsko chce ako prvá krajina zrušiť hotovosť. Čo to prinesie?

Digitálna mena prináša podľa ekonómov niekoľko výhod.


Už ste čítali?