Apartheid Dopravného podniku Bratislava? Kdeže: horšie!

Autor: Teodor Pasternák | 26.4.2013 o 12:53 | (upravené 15.10.2016 o 10:27) Karma článku: 10,70 | Prečítané:  2323x

Počuli ste už, že Marika Gombitová a Andrea Bocelli pripravujú nový duet? Bude sa volať „Vidím, ako utekáš"... Ak ste teraz vyprskli do smiechu, no vzápätí sa s nechápavým krútením hlavou a mrmlaním „To je teda

Ilustračné foto

X+Ilustračné foto

ŠOFÉRI MHD NEUMOŽŇUJÚ NASTÚPIŤ NEVIDIACIM!

Bratislava.sme.sk v utorok uverejnila článok Tlačovej agentúry Slovenskej republiky s fotografiou agentúry SITA, ktorý ma šokoval. To je ešte mierne slovo! Nasrdil ma! No aj to je ešte deminutívum! Píše sa v ňom totiž, že Výcviková škola pre vodiacich psov (VŠVP) Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska pol roka tajne sledovala prístup šoférov 153 vozidiel bratislavskej Mestskej hromadnej dopravy (MHD) k cestujúcim so zrakovým handicapom. Dospela k neuveriteľnému zisteniu: skoro až tri štvrtiny vodičov ignorovali ľudí s bielou paličkou či vodiacim psom čakajúcich na frekventovaných zastávkach a neumožnili im nastúpiť do vozidiel! A to napriek tomu, že ich vidieť museli!

 

ZASTAVIA PRED ZASTÁVKOU, NO NA NEJ UŽ NIE

Stáva sa to vraj najmä vtedy, keď na zastávke zastaví za sebou naraz viac vozidiel. Šofér druhého a tretieho spoja však otvorí dvere tam, kde zastal - v presvedčení, že predsa tí, čo chcú nastúpiť, tých pár metrov zo zastávky prebehnú. Veď ako ináč?! Keď odíde vozidlo pred ním, nepresunie sa na jeho miesto, ale zatvorí dvere, vyhodí smerovku a ide preč. Priamo na zastávke už nezastaví! Lenže - slabozrakí a nevidiaci pasažieri spravidla nedokážu zistiť, či prišiel práve ten spoj, na ktorý čakajú, a už vôbec nie, či „náhodou" nestojí dvadsať či 50 metrov obďaleč!

Riaditeľka VŠVP Jarmila Virágová povedala, že „vodiči nedodržiavajú interný predpis, podľa ktorého sú povinní opakovane zastaviť pri označníku zastávky, ak pri ňom stojí osoba s bielou palicou alebo vodiacim psom". Peter Pipiš z dopravného dispečingu DPB tvrdí, že „...teraz prebiehajú školenia pre všetkých vodičov MHD, kde zdôrazňujeme práve povinnosť zastaviť vždy na označníku zastávky a umožniť aj nevidiacemu zistiť, o aký spoj ide".

 

VODIČI DPB POTREBUJÚ K ZASTAVENIU NA ZASTÁVKE SMERNICU

Tak toto ma vážne dostalo! Vari v Dopravnom podniku Bratislava (DPB) v hlavnom meste Slovenskej republiky robia vodičov primitívi, ktorí potrebujú mať smernice aj na to, že musia zastavovať na zastávkach MHD?! Pracujú v DPB ako šoféri idioti, ktorým treba prízvukovať, že nevidiacemu so psom či palicou treba zastaviť?! Ako je možné, že niveau civilizovanosti zamestnancov DPB je až také prízemné, že im nič nehovorí elementárna slušnosť a úcta k človeku, ktorou je - v prípade ich povolania - aj obyčajné zastavenie cestujúcemu na zastávke, počkanie na dobiehajúceho (je jedno, či je zdravý alebo mu niečo chýba) či pomoc mamičke s kočiarikom?! Veď to všetko musí byť samozrejmosťou! Nie „firemnými postupmi", pre ktoré musia v DPB organizovať školenia! To už sme na tom ozaj tak zle?! :-(

 

POTRESTANIE VODIČOV JE PRE DPB INTERNOU ZÁLEŽITOSŤOU

Ak by na zastávkach bratislavskej MHD šoféri DPB takto zatvárali dvere vozidiel pred černochmi, bol by to apartheid. Keby pred Cigáňmi, bol by to rasizmus. Pred Židmi - antisemitizmus. Ako nazvať, keď vodiči znemožnia nastúpiť do vozidiel MHD nevidiacim cestujúcim, zastávku v rýchlosti minú a odídu bez nich? Tak to je praobyčajné surové chrapúnstvo!!! Rovnako, ako stanovisko Dopravného podniku Bratislava, ktoré som počul v Rádiožurnále Rádia Slovensko Slovenského rozhlasu RTVS. Jeho hovorkyňa povedala, že voči previnilým šoférom vyvodia dôsledky. Odmietla ich však konkretizovať. Vraj ide o ich internú záležitosť. Prosím??? Akú „internú"?! Ako k takej „internosti" prídu úbohí nevidiaci, ktorí zbytočne čakali na svoje spoje? To žijeme stále v socializme, kde občan je povinný poriadne zacvakať, ale musí strpieť všetko - aj neposkytnutie služby?

 

DPB MAL KONAŤ HNEĎ A RÁZNE!

Podľa mňa - po zverejnení týchto otrasných skutočností mal DPB začať okamžite plniť takýto scenár krízového riadenia:

1) zorganizovanie tlačovej konferencie a obrovské úprimné ospravedlnenie generálneho riaditeľa resp. predsedu predstavenstva (nezaregistroval som)

2) ospravedlnenie sa na internetovej stránke DPB (nenašiel som ho tam)

3) pri prvom aj druhom kroku súčasne verejný prísľub, že sa už nikdy nič také nezopakuje a predstavenie mechanizmov nápravy (napríklad aj to školenie) - ale z úst predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa podniku, a nie citovanie akéhosi „pána Pipiša z dopravného dispečingu"

4) pri prvom aj druhom kroku súčasné uverejnenie mien VŠETKÝCH chrapúnskych šoférov, čo nechávali nevidiacich na zastávkach

5) pokuta pre previnilcov vo výške 100% 3-mesačného platu - pre hrubé porušenie pracovnej disciplíny a predpisov zamestnávateľa, alebo okamžité skončenie pracovného pomeru bez možnosti návratu (neviem, ako takéto postupy obmedzujú právne predpisy, ale v každom prípade musia byť za to títo ľudia verejne postihnutí a tento trest musí slúžiť aj ako výstraha pre ostatných)

6) svoju rezignáciu by mal zvážiť aj predseda predstavenstva a generálny riaditeľ DPB. Slovo „riaditeľ" je odvodené od slova „riadiť" - no a pán BELFI riadenie Dopravného podniku evidentne nezvláda. Veď zastavovať na zastávkach je predsa samozrejmosť a umožniť nastúpiť nevidiacim, či im aj pomôcť - to je aj elementárna slušnosť. Ak nedokáže zaRIADIŤ ani len takéto základné prirodzené úkony, nech ide šéfovať trebárs opäť nejakej televízii. Veď v ostatnom čase ich pribúda ako húb po daždi.

 

O tom, že si DPB robí zo všetkých dobrý deň, svedčí aj „Aktualita" z jeho internetovej stránky. Pod názvom „Kampaň DPB „Nezatváraj oči pred nevidiacimi!"" píše, že „DPB realizuje kampaň v spolupráci s ÚNSS, ktorá má cestujúcej verejnosti pripomenúť, že aj hendikepovaní ľudia sú súčasťou našej spoločnosti a majú rovnaké práva na verejnú dopravu ako tí bez zdravotného postihnutia." Doparoma - tak prečo si to teda neuvedomujú samotní šoféri Dopravného podniku Bratislava, ale chcú to po cestujúcich?!

 

EPILÓG

Pri písaní tohoto príspevku som vychádzal zo spomínaného utorkového článku. Pred uverejnením som koncept nechal prečítať môjmu nevidiacemu kamarátovi - redaktorovi Slovenského rozhlasu Miškovi Hercegovi. Nemá psíka, ale chodí s bielou paličkou. Potešil ma, že existujú aj slušní vodiči: „Moje skúsenosti s vodičmi MHD nie sú také zlé, ako to vyšlo z prieskumu výcvikovej školy. Časť z tohto problému je aj na samotnom nevidiacom, aby sa aktívne informoval, aký autobus prichádza, aby sa trošku pohyboval v rámci zastávky. Zvyčajne je tam veľa ľudí, ktorí pomôžu. Vodič to niekedy neurobí naschvál." Miška poznám skoro 12 rokov. Je to úžasný človek, neochvejný diplomat a nenapraviteľný optimista. Verím jeho skúsenostiam, ale aj tomu oficiálnemu prieskumu. Preto príspevok uverejňujem. Veď ak len jeden - jediný šofér nechá nevidiaceho na zastávke, zaslúži si, aby sa o ňom napísalo a aby sa verejnosť dozvedela jeho meno. Potom si určite ostatní vodiči bratislavského dopravného podniku rozmyslia, či sa v ich bezpečných šoférskych kabínach budú správať ako primitívne hovädá.

P.S. Marike Gombitovej aj Andreovi Bocellimu sa ospravedlňujem za nemiestny vtip v perexe.

 

Link na citovaný článok:
http://bratislava.sme.sk/c/6777233/vacsina-vodicov-mhd-ignoruje-nevidiacich-a-slabozrakych-na-zastavkach.html#ixzz2RVOd0djw

Link na citovanú „Aktualitu" zo stránok DPB:
http://www.dpb.sk/o-podniku/aktuality/kampan-dpb-nezatvaraj-oci-pred-nevidiacimi/

 

Doplnenie po troch rokoch (15. októbra 2016):

V diskusii k tomuto môjmu príspevku ma dvaja diskutéri s vymyslenými menami (ako inak?) zotreli, že som tým starým a citovaným vtipom urazil dvoch významných spevákov. Zároveň ma nahlásili správcovi blogu, ktorý môj blog vyradil z Výberu blogov "pre urážku týchto dvoch umelcov". O čom som v blogu skutočne písal, tým sa nezaoberali. Po vyradení z Výberu si už moje príspevky nečítalo 6000 čitateľov, ako predtým, ale len zopár stovák. Po roku som požiadal vydavateľa Denníka Smr (ešte to nebola Penta) o opätovné zaradenie do Výberu blogov. Odmietol to s odôvodnením, že keď som urazil Mariku Gombitovú a Andrea Bocelliho, nebudú o mojom opätovnom zaradení vôbec diskutovať. A tak môj zákaz platí dodnes!

A len sa kyslo usmievam, že nikomu z Denníka N, ani diskutujúcich neprekáža urážka hneď troch ľudí z včerajšieho originálneho vtipu Cynickej obludy, hoci sa vlastne týka takisto Mariky Gombitovej a navyše aj smútiacej pani profesorky Emílie Kováčovej (plus Ivana Gašparoviča, ale pri ňom to asi nikomu prekážať nebude). Neviem to, ale predpokladám, že správcovia blogu prešli spolu s redakciou z Denníka Sme do Denníka N - a mohli by nastaviť rovnaké podmienky pre každého. Alebo si vysvetľujú demokraciu svojím vlastným spôsobom - čo je dovolené bohovi... a pustia do gatí pred diskutérmi s "menami" "TychoDe" (v súčasnosti  má zablokované konto) či "blak" ...

Po vyradení z Výberu som blogovať prestal. Prenechal som priestor politikom a "aktivistom", ktorí si blogmi prihrievajú len vlastnú polievočku a programovo ich využívajú na napĺňanie svojich  cieľov a ambícií. Ak niekoho urazia oni, je to úplne v poriadku. Asi nebolo slušné, aby som vteddy v čítanosti predbehol pánov Procházku, Palka, Galka, Lintnera, Hlinu, Luciu Žitňanskú či Marii Stracenskú. Tak som odvteddy vyradený...

Odkaz na včerajšiu Cynickú obludu:
http://cynickaobluda.dennikn.sk/2016/10/gasparovic-na-pohrebe.html

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Jar predsedu Fica. Objavil protislovenskú prostitúciu (Schutzov týždeň)

Putinovi hrajú všetky karty. Trump, Fillon a teraz dohoda OPEC o zmrazenej ťažbe. Ešteže toho Kariakina zrušil Carlsen.

EKONOMIKA

Švédsko chce ako prvá krajina zrušiť hotovosť. Čo to prinesie?

Digitálna mena prináša podľa ekonómov niekoľko výhod.


Už ste čítali?