Podpíšte doručenku! Zásielku ale (možno ani) nedostanete.

Autor: Teodor Pasternák | 6.9.2018 o 18:04 | (upravené 6.9.2018 o 20:09) Karma článku: 5,47 | Prečítané:  2219x

Keď nájdeme v schránke "žltý papierik", na pošte predložíme občiansky preukaz či doklad o firme, podpíšeme prevzatie a úradníčka nám zásielku vydá. Prevzatie elektronických zásielok tiež podpíšeme, no dostaneme ich až oveľa neskôr.

Babráci z čoraz viac nezmyselnejšieho portálu https://www.slovensko.sk (ktorým sa pristupuje k službám cez občianskeho preukazu s čipom) ma dnes opäť obrali o 40 minút času a kopec nervov. Prišla mi mailom notifikácia, že som do mailovej schránky na tomto portáli (ďalej len "e-box") dostal nejaký dokument od Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Vytiahol som teda svoj občiansky preukaz, založil ho do čítačky, pripojil k počítaču. Samozrejme, nebol by to tento úžasný portál, keby mi neoznámil, že od môjho posledného prístupu vymysleli novú verziu ovládacieho programu a vnucovali mi jeho upgrade. Keďže som nemal zbytočných 40 minút na mocovanie sa s týmito výmyslami (teda - myslel som si, že ich nemám, netušil som, že mi stiahnutie jednej strany A4 bude trvať práve tak dlho), nejakým spôsobom sa mi podarilo toto okno zatvoriť a otvoriť moju doterajšiu verziu z jari. Novú správu som objavil hneď. Mnohé správy od úradov v eboxe sú však posielané veľmi, ale veľmi idiotským spôsobom: nedajú sa totiž stiahnuť hneď, ako akýkoľvek normálny mail, ale sťahujú sa v dvoch (!!!) krokoch: najprv treba stiahnuť „potvrdenku“. To je niečo také, ako keď sa na pošte vydáva obálka doručená doporučene či do vlastných rúk. Príjemca podpíše prevzatie a zásielku mu poštárka vydá. Portál https://www.slovensko.sk však funguje „sofistikovanejšie“: príjemca elektronicky podpíše prijatie zásielky (teda len stlačí príslušné tlačidlo). V „slušnejších rodinách“ by sa vzápätí sprístupnil už ten dokument (spravidla typu PDF), ktorý odosielateľ posiela úbohému príjemcovi. Lenže - na tomto portáli kašlú na akúkoľvek slušnosť, logiku, zrozumiteľnosť a najmä jednoduchosť. Po stlačení tlačidla, ktorým potvrdíme (podpíšeme) prijatie zásielky, sa... nestane nič! Iba sa pri údajoch o správe objaví výrazný nápis „PREVZATÁ“.

V skutočnosti však príjemca neprevzal nič! Na základe tohto potvrdenia prijatia totiž príde príjemcovi do tejto schránky ďalšia - už jeho štvrtá príloha - a tou je ten samotný dokument. (Prvou prílohou je „Notifikácia o doručení“ - teda správa, že prišla správa... Druhou  - „Autorizácia notifikačnej doručenky“ - čo je len nejaká šifra, ktorú nijako nepoužívame. Treťou prílohou je „Doručenka“, ktorá informuje, že správa pre mňa „bola v určitý dátum o určitom čase úspešne doručená“.)

Napriek týmto potvrdeniam - že som správu dostal - mi v skutočnosti doručená nebola! Podotýkam - napriek tomu, že som potvrdil jej prevzatie! Chcel som teda napísať do mojej milej poisťovne, že mi poslali niečo, čo mi doručené nebolo, hoci som potvrdil, že mi to doručené bolo, ale keďže mi to doručené nebolo, vôbec netuším, čo to bolo - a tak sa podľa toho nedokážem zariadiť - nech to už bolo čokoľvek. Lenže - nie je ako reagovať! Neexistuje žiadna možnosť poslať odpoveď na takúto správu. Keď mi „prevzatý“ dokument nenabehol ani po 5 minútach, zatelefonoval som na „Ústredné kontaktné centrum“ tohto portálu. Mojim nadávkam, kriku a vyhrážaniu tam bol vystavený nejaký úbohý mladík, ktorý sa aj napriek tomu snažil byť asertívny, chápavý a nezložil mi telefón. Ospravedlňoval sa, že majú toho veľa a môže prísť aj k niekoľkohodinovým oneskoreniam pri zobrazení dokumentov (!!!). Len konštatoval, že mám čakať - a dokument by mal prísť. Ale ani na snáď desiatykrát mi nedokázal odpovedať na otázku „Čo ak nepríde?!“ Len - ako pokazená platňa - stále opakoval, že „potom si zavoláte opäť a budeme to riešiť“. Že to chcem riešiť hneď, lebo považujem za úplne scestné, že nejaký dokument je považovaný za mne doručený, hoci mi ho inštitúcia, ktorej povinnosťou mi ho bolo doručiť a nechala si odo mňa ešte aj podpísať jeho prevzatie, vôbec nedoručila! Stále opakoval, že sa mám na portál priebežne pripájať nasledujúce minúty, hodiny a prípadne dni (!!!) a kontrolovať, či už tá zásielka (ktorá mohla byť aj úplnou triviálnosťou - napr. pripomienkou, že by som niekedy mohol absolvovať aj nejakú preventívnu prehliadku) prišla! Vysvetľoval som mu, že mám aj inú prácu, a žiadal som ho, aby mi poslal tú zásielku na moju normálnu mailovú adresu. To odmietal. Samozrejme, nevedel odpovedať na otázku, kto za mňa bude platiť Poisťovni pokutu, ktorá môže vyplynúť z toho, že sa ku mne ten dokument nedostane, ak mi v ňom stanovia nejakú povinnosť, ktorú pre nedoručenie nesplním. Napokon ma to už prestalo baviť a vypýtal som si jeho nadriadeného. Ten už bol konštruktívnejší: požiadal ma o číslo mojej elektronickej schránky aj zásielky a sľúbil, že špeciálne preverí, čo sa stalo s mojím dokumentom. A zdá sa, že to aj skutočne splnil, lebo predmetný dokument mi asi 5 minút po skončení tohto telefonátu naozaj konečne nabehol. Bolo to „púhych“ 26 minút od momentu, keď som podpísal prevzatie zásielky!!! A - pre istotu - hneď dva razy: aj ako štvrtá príloha pôvodného mailu, a aj ako samostatná správa!

To, že portál https://www.slovensko.sk je neprehľadný, komplikovaný a jeho zásielky sa kdesi zbytočne motajú celé hodiny aj dni, vieme už od jeho spustenia. Ale že nie je OKAMŽITE doručený dokument, ktorý prijímateľ potvrdí, že ho prevzal, je určite aj nelegálne! A nie je problém (pri nenastavení notifikácií) prehliadnuť jeho neskoršie doručenie. Oveľa ľahšie je však prehliadnuť jeho nedoručenie (ktoré nie je nijako indikované) - a človek má skutočne aj inú prácu, než ustavične vyťukávať svoj kód BOK k občianskemu preukazu, aby zistil, či mu náhodou nedoručili zásielku, ktorej prevzatie už dávno podpísal!

Epilóg: v zaslanom dokumente ma Všeobecná  zdravotná poisťovňa informuje, že v ročnom zúčtovaní poistného urobila chybu - a nezobrazuje sa v ňom suma, ktorú budem od 1. januára musieť platiť ako mesačný preddavok. Prišli na to teda veľmi rýchlo - ani nie 3 mesiace od doručenia zúčtovania! Ešteže sa Všeobecná  zdravotná poisťovňa poisťuje aj vlastnou elektronickou schránkou, do ktorej sa (našťastie) vstupuje úplne inde a úplne ináč (menom, heslom a kódmi z grid-karty) - a tam bol dokument vygenerovaný správne!

Čakal by som, že nešťastný portál https://www.slovensko.sk za dva roky (či koľko už existuje) dávno vychytá svoje "muchy". Žiaľ, nie: jediným krokom k lepšiemu je krajšie zobrazenie správ, hoci je menej prehľadné, než pôvodné. Ale inak - žiadna snaha o skvalitnenie, sprehľadnenie a zjednodušenie - je to čím ďalej, tým horšie. Veď - načo vylepšovať?! Občan/podnikateľ je povinný tento nezmyselný systém používať, tak načo mu to uľahčovať?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Príbeh Bonaparte: stavba, ktorou nepohne ani kauza Bašternák

Komplex vzbudzoval rozruch od začiatku.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

O slobodu sa dá aj prísť

Ani ústava nemusí vydržať všetko.


Už ste čítali?